Flot placering ved Kieler Wochen

23. juni 2026 07:57 , af Rasmus Poulsen

I får lige en beretning fra Klaus Lenander, som fik en flot placering i weekenden ved den legendariske regatta, Kieler Wochen:

Beretning fra Kieler Woche – Aalregatta Vi har netop været en tur til Kieler Woche og deltaget i Aalregattaen med vores Jeanneau Sun Fast 40 – en oplevelse vi varmt kan anbefale!

Idéen opstod tilbage i november 2025, hvor planlægningen så småt gik i gang med tilmelding, logistik og transportsejlads.
Turen til Kiel er i sig selv en del af oplevelsen – ca. 150 sømil tur/retur.
Vi sejlede fra Rungsted onsdag den 17. juni og ankom torsdag aften efter omkring 25 timers motorsejlads i let modvind (og modstrøm hele vejen…).
Fredag gik med de sidste forberedelser og lidt tid til at opleve Kieler Woche, som virkelig er noget for sig: en kæmpe folkefest med millioner af besøgende, masser af events og en helt unik stemning.
Især øl teltene med det gode Tyske øl kan anbefales
😀
Selve Aalregattaen består af to sejladser: Lørdag: ca. 30 sømil Søndag: ca. 25 sømil Lørdag morgen gik starten kl. 09:35. Vejrudsigten lød på let vind – men vi startede i ca. 8 m/s, perfekt til spiler og med let medstrøm.
Starten sad lige i skabet, og vi fik hurtigt arbejdet os godt frem i feltet med 8,5–10 knob over grunden.
Ved første mærke rundede vi som nr. 2 i vores løb, og på næste ben kunne vi sætte Code 0 og virkelig lægge pres på konkurrenterne.
Sidste ben ind mod mål i Eckenförde Bugt blev en taktisk opgave med opkryds i let modstrøm og skiftende vind. Med gode vendinger og solid taktik lykkedes det os at tage føringen og krydse målstregen først i vores klasse.
Samlet blev vi kun slået på tid af én båd – en Omega 42 – ud af et felt på 26 både.
Søndag bød desværre på fuldstændig vindstille, og efter en time uden fremdrift valgte vi at starte motoren og sejle tilbage til Kiel for at komme godt i gang med hjemturen.
Alt i alt var det en super tur – både sportsligt og socialt. Aalregattaen er virkelig for alle, fra mindre både til store maxiyachts, og Kieler Woche er et fantastisk arrangement, uanset om man deltager eller bare tager derned et par dage.
👉
Kort sagt: en fed oplevelse kun ca. 24 timers sejlads eller 5 timers kørsel fra Rungsted. Vi kommer gerne igen – og kan kun opfordre andre fra klubben til at tage turen!